Какво ще се случи, ако „напомпате“ двигателя на вашия камион допълнително със 100 к.с. и 450 Н.м? При това, без да чакате необозрим срок за доставка и без да се изръсвате безогледно, както би ви се наложило да направите, ако разчитахте на официалните вносители на товарни автомобили?
Австрийският производител Steinbauer предлага „универсално“ решение, което поне на теория изглежда доста практично – чип-тунинг за товарни автомобили! Производителят претендира, че чипът спестява гориво, освен че подобрява динамиката. Какво обаче се случва на практика? Ние монтирахме Steinbauer на един чисто нов DAF XF 105.460 и го подкарахме по стандартния маршрут на Тест КАМИОНИ – 340 км под диктовката на стандартния двигател с мощност 462 к.с. и още 340 км с обещаната тяга от 558 коня…
Чип-тунинг за товарни автомобили
Eдна от основните ви дилеми при избор на нов автомобил ще бъде изборът на мощност. Да, правилно сте прочели: избор на мощност, а не на двигател. Защото с минимални корекции по електрониката, управляваща горивния процес, производителите са в състояние да получат различна мощност от един и същ двигател.
Ако вземем за пример DAF, ще забележим, че холандците предлагат модела XF 105 с четири различни нива на мощност – 360, 410, 460 и 510 к.с., всичките, извлечени от 12,9-литровия двигател PACCAR MX. Дали си струва да инвестирате над 10 000 лв. в 100 допълнителни конски сили? Все пак това прави по 100 лв./к.с.! Дали добавената мощност наистина ще подобри динамиката на автомобила ви и дали той ще може да изкачва баирите с по-нисък разход на гориво?
Логичният отговор на всички тези въпроси е „ДА“. Най-малкото, това е сигурно поне за тези транспортни фирми, които експлоатират автомобилите си с максимално натоварване по сравнително пресечени терени. Доказателство за този извод са всички наши тестове, проведени досега.
Да речем обаче, че сте от най-върлите фенове на DAF, който за разлика от повечето други производители въобще не предлага двигатели V8, а мощността на предлаганите е ограничена до споменатите 510 к.с. (всъщност преди две години при дебюта на XF 105 от централата в Айндховен обявиха, че ще пуснат на пазара версия с мощност 560 к.с., но впоследствие се отказаха от тази идея с мотива, че в Европа едва 3% от всички продажби на товарни автомобили са в класа над 500 к.с.). В такъв случай единственият начин, по който можете да се сдобиете с повече конски сили, е да прибегнете до т.нар. чип-тунинг.
Логиката на чип-тунинга за товарни автомобили съвсем не е за пренебрегване. Производителите на подобни устройства твърдят, че прилагат абсолютно същата електронна „гимнастика“, която се практикува и от самите производители на товарни автомобили, само че на по-ниска цена. Разбира се, понятието „по-ниска“ цена е доста условно, тъй като на пазара се предлага чип-тунинг и за 360, и за 3600 лв.
Имайки предвид, че превозвачите, които са склонни да се разделят с над 180 000 лв. за влекач от реномирана европейска марка, едва ли ще се доверят на китайска електроника, можем да предположим, че изборът им ще се ограничи до по-скъпите марки чип-тунинг, нерядко разполагащи дори със сертификат от TÜV. Една от тези марки е австрийската Steinbauer, която се предлага в България от няколко години и вече е доказала качествата си при леките и лекотоварните автомобили (ако си спомняте, преди време КАМИОНИ тества един лекотоварен Citroёn Jumpy с чип-тунинг Steinbauer, който наистина се отчете с по-добра динамика и дори с малко по-нисък разход на гориво от стандартния модел).
Какво цели обаче приложението на Steinbauer при тежките товарни автомобили? Самото име на производствената гама, предназначена за този клас превозни средства, толкова нетипични за тунинговане, е достатъчно красноречиво: Fuel Saver, т.е. нещо като „спестител на гориво“. Трябва да признаем, това звучи доста интересно… Ами нека да го пробваме! Поръчахме от Австрия един чип, монтирахме го на DAF XF 105.460 (специални благодарности на вносителя на Steinbauer в България!) и подкарахме „напомпания“ до 558 к.с. камион по обичайния ни
340-километров маршрут.
През първия ден изминахме 340 км със Steinbauer, през втория – 340 км без него. И в двата случая композицията беше 39-тонна, водачът – един и същ (влиянието му върху резултатите от теста е пренебрежимо малко, тъй като предавателната кутия беше автоматизирана), а атмосферните условия – абсолютно идентични. Всичко това ни накара да повярваме, че истината няма къде повече да се крие.
Нашият тест показа, че положителните качества на Steinbauer съществуват само на хартия, поне при DAF XF 105.460. На практика чип-тунингът не оказа абсолютно никакво влияние върху разхода на гориво и динамиката. За сметка на това списъкът с недостатъци е доста дълъг:
- Допълнителни разходи от 3500 лв.;
- Ускорено износване на агрегатите от силовото предаване (според DAF);- Съкращаване на сервизните интервали (според DAF);
- Отпадане на заводската гаранция на DAF (вж. карето „Официалното становище на DAF“ на стр. 26);
Всъщност някои от тези недостатъци – ускореното износване и съкратените сервизни интервали, вероятно ще се проявят само в случай че електронният управляващ блок на камиона въобще разреши на чипа да се развихри (а явно това не се получи по време на нашия тест – може би заради заводските настройки на самия двигател или заради заложения лимит от 2300 Н.м на трансмисията). Със сигурност обаче щастливите собственици на нови камиони няма да рискуват да загубят гаранцията си само заради един експеримент. При употребяваните товарни автомобили въпросът стои другояче. Там като че ли експериментите са малко по-допустими, но при едно важно условие: първо се уверете, че чипът наистина повишава мощността на вашия камион, и чак тогава рискувайте парите си.
Ако някой има още информация нека я сподели
Австрийският производител Steinbauer предлага „универсално“ решение, което поне на теория изглежда доста практично – чип-тунинг за товарни автомобили! Производителят претендира, че чипът спестява гориво, освен че подобрява динамиката. Какво обаче се случва на практика? Ние монтирахме Steinbauer на един чисто нов DAF XF 105.460 и го подкарахме по стандартния маршрут на Тест КАМИОНИ – 340 км под диктовката на стандартния двигател с мощност 462 к.с. и още 340 км с обещаната тяга от 558 коня…
Чип-тунинг за товарни автомобили
Eдна от основните ви дилеми при избор на нов автомобил ще бъде изборът на мощност. Да, правилно сте прочели: избор на мощност, а не на двигател. Защото с минимални корекции по електрониката, управляваща горивния процес, производителите са в състояние да получат различна мощност от един и същ двигател.
Ако вземем за пример DAF, ще забележим, че холандците предлагат модела XF 105 с четири различни нива на мощност – 360, 410, 460 и 510 к.с., всичките, извлечени от 12,9-литровия двигател PACCAR MX. Дали си струва да инвестирате над 10 000 лв. в 100 допълнителни конски сили? Все пак това прави по 100 лв./к.с.! Дали добавената мощност наистина ще подобри динамиката на автомобила ви и дали той ще може да изкачва баирите с по-нисък разход на гориво?
Логичният отговор на всички тези въпроси е „ДА“. Най-малкото, това е сигурно поне за тези транспортни фирми, които експлоатират автомобилите си с максимално натоварване по сравнително пресечени терени. Доказателство за този извод са всички наши тестове, проведени досега.
Да речем обаче, че сте от най-върлите фенове на DAF, който за разлика от повечето други производители въобще не предлага двигатели V8, а мощността на предлаганите е ограничена до споменатите 510 к.с. (всъщност преди две години при дебюта на XF 105 от централата в Айндховен обявиха, че ще пуснат на пазара версия с мощност 560 к.с., но впоследствие се отказаха от тази идея с мотива, че в Европа едва 3% от всички продажби на товарни автомобили са в класа над 500 к.с.). В такъв случай единственият начин, по който можете да се сдобиете с повече конски сили, е да прибегнете до т.нар. чип-тунинг.
Логиката на чип-тунинга за товарни автомобили съвсем не е за пренебрегване. Производителите на подобни устройства твърдят, че прилагат абсолютно същата електронна „гимнастика“, която се практикува и от самите производители на товарни автомобили, само че на по-ниска цена. Разбира се, понятието „по-ниска“ цена е доста условно, тъй като на пазара се предлага чип-тунинг и за 360, и за 3600 лв.
Имайки предвид, че превозвачите, които са склонни да се разделят с над 180 000 лв. за влекач от реномирана европейска марка, едва ли ще се доверят на китайска електроника, можем да предположим, че изборът им ще се ограничи до по-скъпите марки чип-тунинг, нерядко разполагащи дори със сертификат от TÜV. Една от тези марки е австрийската Steinbauer, която се предлага в България от няколко години и вече е доказала качествата си при леките и лекотоварните автомобили (ако си спомняте, преди време КАМИОНИ тества един лекотоварен Citroёn Jumpy с чип-тунинг Steinbauer, който наистина се отчете с по-добра динамика и дори с малко по-нисък разход на гориво от стандартния модел).
Какво цели обаче приложението на Steinbauer при тежките товарни автомобили? Самото име на производствената гама, предназначена за този клас превозни средства, толкова нетипични за тунинговане, е достатъчно красноречиво: Fuel Saver, т.е. нещо като „спестител на гориво“. Трябва да признаем, това звучи доста интересно… Ами нека да го пробваме! Поръчахме от Австрия един чип, монтирахме го на DAF XF 105.460 (специални благодарности на вносителя на Steinbauer в България!) и подкарахме „напомпания“ до 558 к.с. камион по обичайния ни
340-километров маршрут.
През първия ден изминахме 340 км със Steinbauer, през втория – 340 км без него. И в двата случая композицията беше 39-тонна, водачът – един и същ (влиянието му върху резултатите от теста е пренебрежимо малко, тъй като предавателната кутия беше автоматизирана), а атмосферните условия – абсолютно идентични. Всичко това ни накара да повярваме, че истината няма къде повече да се крие.
Нашият тест показа, че положителните качества на Steinbauer съществуват само на хартия, поне при DAF XF 105.460. На практика чип-тунингът не оказа абсолютно никакво влияние върху разхода на гориво и динамиката. За сметка на това списъкът с недостатъци е доста дълъг:
- Допълнителни разходи от 3500 лв.;
- Ускорено износване на агрегатите от силовото предаване (според DAF);- Съкращаване на сервизните интервали (според DAF);
- Отпадане на заводската гаранция на DAF (вж. карето „Официалното становище на DAF“ на стр. 26);
Всъщност някои от тези недостатъци – ускореното износване и съкратените сервизни интервали, вероятно ще се проявят само в случай че електронният управляващ блок на камиона въобще разреши на чипа да се развихри (а явно това не се получи по време на нашия тест – може би заради заводските настройки на самия двигател или заради заложения лимит от 2300 Н.м на трансмисията). Със сигурност обаче щастливите собственици на нови камиони няма да рискуват да загубят гаранцията си само заради един експеримент. При употребяваните товарни автомобили въпросът стои другояче. Там като че ли експериментите са малко по-допустими, но при едно важно условие: първо се уверете, че чипът наистина повишава мощността на вашия камион, и чак тогава рискувайте парите си.
Ако някой има още информация нека я сподели